اگر به طراحی لباس، آموزش طراحی لباس، آموزش مجازی طراحی لباس، عناصر اولیه در طراحی لباس، نکاتی در طراحی لباس علاقه دارید، مطلب زیر را مطالعه کنید. عناصر بصری شامل نقطه، خط، رنگ، بافت است. عناصر بصری تنها چیدمان اشکال و رنگ ها نیستند، تعادل، کنتراست، تناسب و حرکت نیز مهم هستند. اشکال عناصر بصری هنگام تعامل با پس زمینه تنش ایجاد می کنند. طراح باید به کیفیت عناصر بصری توجه زیادی داشته باشد. این کیفیت ها فضای بسیار بزرگ و قوانین زیادی دارند. واکنش انسان ها به هر یک از این عناصر متفاوت است. بنابراین باید با احتیاط فراوان استفاده شوند. نکته در طراحی لباس ساده ترین عنصر بصری است و ارزش نصب دارد. نقطه در هر کجا که قرار گیرد توجه بیشتری را به خود جلب می کند. نکته ممکن است در تجسم درک شود و ماهیت فیزیکی نداشته باشد. نقطه دارای جلوه و مفهوم تصویر خاصی است. هم انرژی نهفته و متراکم دارد. این انرژی به اندازه و مکان آن بستگی دارد. عناصری مانند مهره ها و دکمه ها می توانند ریتم متفاوتی را در لباس نشان دهند. هایلایت در برجسته سازی قسمتی از بدن بسیار مهم است. آنها حتی می توانند در نشان دادن چهره مهم باشند. به عنوان مثال: اگر نقطه روی خط محور تقارن بدن باشد و با گودی گردن منطبق باشد، صورت را پهن تر و گردن را کوتاه تر نشان می دهد. دکمه به عنوان یک نکته در طراحی لباس بسیار مهم است. رنگ، شکل، اندازه و تعداد آن از عناصر دکمه است. خط در طراحی لباس ناشی از تکرار نکات است. و از حرکت آن ساخته شده است. نقطه توسط خط از حالت ساکن به حالت متحرک تبدیل می شود. مهمترین عامل در ترکیب خط است. خطوط در لباس ها می توانند بدن را به شکل دیگری نشان دهند. خطوط از روش های گرافیکی، بصری و بتنی (برخورد دو سطح در فضای مادی) و روش های بصری یا محتوایی (تفاوت رنگ یا تاریکی و روشنایی را از هم جدا می کند) تشکیل می شود. خطوط بسیار متنوع هستند. آنها را می توان با چاپ و بافندگی استفاده کرد. درزها و برش ها نوعی خط هستند. محل قرار گرفتن درز لباس بسیار مهم است. همچنین ایجاد برش بسیار حساس است. برش نامناسب از زیبایی لباس می کاهد. تنظیم فواصل برش می تواند بدن را چاق تر یا لاغرتر نشان دهد. ضخامت خط نیز کاربردهای متفاوتی دارد. خط حتی می تواند نرمی و سختی پارچه را بیان کند. خط افقی ساده ترین شکل خط در طراحی لباس است. سردی، آرامش، تعادل و ثبات از مهم ترین ویژگی های خط افقی است. در ترکیبات پویا حالت ایستا دارد. این خط نباید زیاد استفاده شود. زیرا استفاده زیاد از آن باعث خستگی و توقف ذهن بیننده می شود. می تواند عرض و ارتفاع بدنه را تغییر دهد. بنابراین جایگاه آن بسیار مهم است. خط عمودی در طراحی لباس بیانگر وقار، ایستادن و بلندی است. باعث می شود ارتفاع بیشتر نمایان شود. برای افراد چاق و کوتاه قد مناسب است. خط اریب در طراحی لباس یک خط عصبی و هیجان انگیز است. به دو صورت عمودی و افقی وجود دارد و هر چه بیشتر به سمت افقی و عمودی کامل می رود ویژگی های خطوط افقی و عمودی بیشتری را شامل می شود. وقتی درجه افزایش می یابد، بدن بلندتر و لاغرتر به نظر می رسد. خط شکسته در طراحی لباس تا حدودی ویژگی های یک خط اریب را دارد. برای توجه بیشتر به قسمتی از لباس استفاده می شود. نباید زیاد تکرار شود زیرا لباس را خسته کننده می کند. خط منحنی در طرح لباس خطی دارای حرکت است. هرچه انحنای بیشتر باشد، حرکت بیشتر و بیشتر بی قرار می شود. بدن را بزرگتر نشان می دهد. رنگ در طراحی لباس رنگ ها معنای خاص خود را دارند. ما در میان رنگ ها زندگی می کنیم. قدرت رنگ به روشنایی رنگ و وسعت سطح رنگ بستگی دارد. رنگ ها روی هم تاثیر می گذارند. ویژگی های آنها تغییر می کند. رنگ ها بر فضا و نور تاثیر می گذارند. برای مثال: رنگهای روشنتر فضا را وسیعتر و دورتر نشان میدهند، از رنگ سرد برای بیان فاصله استفاده میشود. و رنگ های گرم حرکت ایجاد می کنند. با دانستن ویژگی های رنگ ها می توانید به راحتی از آن در فضای مورد نیاز استفاده کنید. هر فرهنگی نسبت به فرهنگ های دیگر رنگ های متفاوتی دارد. دو رنگ ممکن است مقادیر متفاوتی داشته باشند. اما کنار هم قرار دادن آنها ترکیب خوبی را ایجاد می کند. برخی از رنگها اثر رنگهای دیگر را تغییر میدهند، برای مثال: صورتی رنگ قرمز را ایجاد میکند و گونههایی از خانواده رنگهای قرمز به خاکستری تمایل دارند. بهتر است به جای استفاده از رنگ های زیاد از چند رنگ خاص استفاده کنید. تعادل در طراحی لباس ایجاد تعادل در لباس باعث آرامش طراحی می شود. ما دو نوع تعادل متقارن و تعادل نامتقارن داریم. بدن فرد به طور کلی دارای تعادل بینایی است. جزئیات و تزئینات باید به گونه ای انتخاب و طراحی شوند که این تعادل را حفظ کرده و هماهنگی ایجاد کند. ریتم در طراحی لباس با تکرار طرح ایجاد می شود. یا تکرار دکمه ها و رنگ ها. بافت در طراحی لباس بیانگر نرمی، سختی و کیفیت است. دو نوع بافت وجود دارد: بافت لمسی (واقعیت فیزیکی دارد و با لمس قابل درک است) و بافت بصری (بافت قابل مشاهده است). بافت ها عبارتند از: برجسته و مسطح، نرم و خشن، براق و مات. تضاد در طراحی لباس باعث فعالتر شدن طراحی می شود. همچنین می تواند در پیام حرکت ایجاد کند. کنتراست را می توان در اشکال و رنگ ها ایجاد کرد. بافت متضاد می تواند یک قسمت را مهم تر جلوه دهد. در رنگ هر عنصر روشن در زمینه تیره، رنگ های گرم بیشتر از رنگ های سرد جلب توجه می کنند. تناسب در طراحی لباس یک رابطه نسبی بین عناصر یک طرح است. تناسب در نور، فضا و حجم باید رعایت شود. تناسب خوب یعنی ایجاد رابطه مطلوب بین سایزهای مختلف لباس. ناپایداری تناسب باعث دوری از ارزش زیبایی شناختی می شود. حرکت در طراحی لباس یک عنصر حرکتی واقعی نیست. با تغییر حرکت می توان تغییراتی در پرسپکتیو و سایه ایجاد کرد. حرکت کاذب بیان می شود. و چهره واقعی ندارد. و خطای دید است. به عنوان مثال: در لوزی حرکت در قطر بزرگ، در مستطیل در طول آن و در بیضی در قطر بزرگ بیشتر است. منابع: پایان نامه نحوه طراحی لباس نمایش بر اساس مبانی هنرهای تجسمی نوشته مجید اسدی فارسانی. واژگان تصویری توسط پری نولدمن.
طراحی پست اینستاگرام، طراحی استوری ایسنتاگرام